Rodzaje pasków klinowych i ich funkcje

0
238

Pasy klinowe to rodzaj pasków napędowych, które wykorzystuje się głównie w przemyśle motoryzacyjnym, budowlanym, rolniczym i maszynowym. Produkowane są w kilku rodzajach, które warto znać, tak jak i ich funkcje.

Pasy klinowe: funkcje i budowa

Przemysł już od lat szeroko wykorzystuje różnego typu pasy napędowe. Jaka jest ich funkcja? Jak sama nazwa wskazuje odpowiadają za napędzanie silnika. Dzieje się tak, ponieważ przenoszą moment obrotowy z koła pasowego na urządzenie odbiorcze. Pomiędzy pasem a kołem pasowym powstaje wówczas tacie, które odpowiada za wytworzenie napędu. Pas wsuwa się wówczas w koło pasowe, co redukuje straty energii do minimum. Wśród pasów napędowych z pewnością najbardziej rozpowszechnionym typem jest pasek klinowy.

Pasy klinowe mają przekrój trapezu i budową warstwową. Są bardzo rozciągliwe, a dzięki temu wytrzymałe. Pierwszą warstwą, najbardziej schowaną, jest warstwa nośna. Wykonana jest ze stalowych lub poliamidowych linek wzmacniających ps. Drugą warstwą jest tzw. warstwa podatna lub inaczej trąca, najczęściej wykonana z kauczuku lub gumy. Ostatnią warstwą jest owijka tkanino-gumowa pasa klinowego, czyli tzw. warstwa kryjąca pasa klinowego. Musi być wyprodukowana tak, aby była odporna na olej i wysoką temperaturę.

Rodzaje pasków klinowych

Rodzaje pasów klinowych można wyróżnić ze względu na kilka kryteriów. Na przykład ze względu na obecność uzębienia lub jego brak czy ze względu na typ profili. W pierwszej grupie mamy do wyboru pasy klinowe uzębione lub klasyczne.

Pierwsze przeznaczone są do przenoszenia dużych obciążeń oraz pracy przy dużych prędkościach obrotowych. Uzębienia, które występuje wewnątrz, jak i na zewnątrz elementu, dłuży do zmniejszania tarcia w środku paska. Nie służy zaś do przenoszenia obciążenia. Wzmocnione tarcie zwiększa elastyczność na powierzchniach bocznych, dzięki czemu pasy klinowe uzębione są odporniejsze na skutki eksploatacji. Ich materiał jest mniej podatny na zmęczenie, co w konsekwencji umożliwia im pracę w trudnych warunkach. Odpowiadają za przenoszenie mocy z silnika spalinowego na pompy wodne, rozruszniki i prądnice, wentylatory, dmuchawy i inne maszyny.

Drugim typem są pasy klinowe klasyczne, pozbawione uzębienia. To właśnie je najczęściej wykorzystuje się w maszynach wykorzystywanych w budownictwie, przemyśle czy rolnictwie. Są bardzo uniwersalne, a ich budowa zapewnia równomierny rozkład obciążeń.

Zarówno pasy uzębione, jak i klasyczne dzielą się dalej na wąskoprofilowe i szerokoprofilowe, paski o klasycznych profilach oraz paski zespolone. Stosuje się je biorąc pod uwagę wymaganą temperaturę pracy i prędkość obrotową. Np. pasy zespolone to zespół pojedynczych pasów zebranych w jeden element, który jest w stanie przenosić znaczne obciążenia. Z kolei pasy szerokoprofilowe wykorzystuje się przekładniach bezstopniowych, gdzie może występować duże obciążenie udarowe i ewentualne przeciążenia.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here